För att lyckas med marknadsföring är det viktigt att synas. Det gäller inte minst för reklamprodukter. Om reklamen finns på en produkt som bara stoppas ner i en byrålåda och sedan aldrig används, kommer den inte ge önskad effekt. Tänk att istället skapa en reklamprodukt som bärs helt öppet och används om och om igen. Ett sådant alternativ är tygpåsar. De fungerar som en slags reklambärare. Vanliga människor kan använda dem på ett helt naturligt sätt när de går på stan, när de är ute och reser, när de går runt inomhus i ett stort köpcentrum eller nästan var som helst.
Varför är tygpåsar en bra reklamprodukt?
Först och främst är de billiga. Kostnaden är alltid en faktor för reklamprodukter. Ju fler produkter som delas ut för ett visst pris, desto bättre. Chansen att reklamprodukterna får stor spridning ökar. Tygpåsar är billiga i inköp och stora i förhållande till sin kostnad. Resultatet är att man får mycket reklam för pengarna genom att satsa på tygpåsar.
En stor reklamprodukt är en fördel för den som vill ha ett väl synligt reklambudskap. Pennor och USB-minnen är också omtyckta reklamprodukter, men hur ska någon i närheten enkelt kunna se budskapet? Ofta krävs det att sådana produkter ges bort eller lånas ut. För tygpåsar är det annorlunda. De har en stor yta för reklam och med rätt utformning drar de ögonen till sig. Ett exempel är när tygpåsen har en design med starka färger.
Tygpåsar är miljövänliga och kan användas flera gånger. Det är en frisk fläkt i ett reklamområde som ofta kritiseras för negativ miljöpåverkan. En del reklamprodukter hamnar snabbt i soptunnan och kan inte återvinnas på ett bra sätt, men så är det alltså inte för tygpåsar. Istället är det ett aktivt miljöval, eftersom tygpåsar är ett mycket bättre alternativ än plastpåsar som är sämre för miljön och sällan återanvänds.