Skapa en goodiebag

Tygpåsar utgör en utmärkt bas för så kallade goodiebags. Vid mässor och andra stora event är det lämpligt att dela ut en genomtänkt goodiebag för att få marknadsföring även efter att besökarna åkt hem. I korthet är en goodiebag en påse fylld med trevligt innehåll som bör vara relevant och användbart för de som mottar goodiebagen.

Vad kännetecknar en bra goodiebag?

Förväntningarna på en goodiebag är att åtminstone delar av innehållet är saker som mottagaren kan använda. I undersökningar som gjorts brukar inte värdet på innehållet väga tyngst, utan att det faktiskt är genomtänkt och användbart. En dålig goodiebag kan rentav skapa irritation och motverka sitt eget syfte. När goodiebagen utgörs av en tygpåse i hög kvalitet är åtminstone en sak väldigt användbar, dvs själva påsen. Inte sällan blir en bra tygpåse en personlig favorit som används en lång tidgoodie bag efter mässan eller eventet. Dessutom används den ju på själva dagen och under resan hem, vilket i sig gör att reklambudskapet sprids till andra deltagare och får intensiv exponering under denna tid.

Vad som sällan uppskattas i en goodiebag är ren reklam som broschyrer. De flesta tittar på dem max en gång och kastar sedan bort dem. Samma gäller med miniprover som bara räcker till en användning. Bättre innehåll är giveaways som pennor, anteckningsblock, usb-minnen och dylikt som har praktiskt användning över tid och upprepade gånger. Samma gäller med tygpåsen. Ingenting hindrar att den används flera gånger och i alla möjliga olika syften. Det kan vara smart att undvika alltför nischade produkter. Alla har till exempel inte användning för golfbollar med reklamtryck.

Det är bra att tänka på goodiebagen som ett tack till besökare för att de gav sig tid, engagerade sig och dök upp på företagseventet. Goodiebags brukar i sig bidra till att folk tackar ja på en inbjudan. Om personer väljer mellan två likvärdiga event kan det vara löftet om en goodiebag som gör skillnaden för vilket event de väljer.